Τεχνική 5-4-3-2-1

 

Τεχνική 5-4-3-2-1 

Η καθημερινότητα τόσο των παιδιών, όσο και των ενηλίκων μπορεί να γίνει πολύ απαιτητική και στρεσογόνα. Στους τελευταίους μήνες που διανύουμε έχει προστεθεί και μια πρωτόγνωρη για όλους κατάσταση, αυτή της πανδημίας. Οι αλλαγές των συνθηκών της καθημερινότητας όλων είναι συνεχείς και οι απαιτήσεις εξωτερικών παραγόντων για άμεση προσαρμογή σε νέα δεδομένα πιέζει.

Όμως μπορούμε να βοηθήσουμε τόσο τα παιδιά όσο και τους εαυτούς μας, να κρατάμε το στρες σε χαμηλά επίπεδα, εστιάζοντας περισσότερο στο “εδώ και τώρα”, δηλαδή στην παρούσα εμπειρία, στον δεδομένο χώρο και χρόνο στον οποίο βιώνουμε μια κατάσταση.

Εκεί εισέρχεται η Τεχνική Αντιμετώπισης 5-4-3-2-1, καθώς έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την ψυχική κατάσταση σε αγχωτικές και απαιτητικές στιγμές. Μπορεί να γίνει παιχνίδι για παιδιά 5-12 ετών, αλλά και τεχνική χαλάρωσης για όλους. Στόχο έχει το άτομο

  • να χρησιμοποιήσει τις πέντε αισθήσεις για να εστιάσει στη στιγμή
  • να αποφύγει πολλές ανησυχητικές σκέψεις που μπορούν να εμποδίσουν την πρόοδό του
  • να εξοικειωθεί σε μια τεχνική ενσυνειδητότητας που μπορεί να χρησιμοποιήσει οπουδήποτε.
  • να εξασκήσει την παρατήρηση του εαυτού και του περιβάλλοντος γύρω του

Ξεκινάμε; 

Οι βαθιές, αργές και μεγάλες αναπνοές είναι η πρώτη σας προτεραιότητα για την επίτευξη ήρεμης κατάστασης προτού προχωρήσετε στα ακόλουθα βήματα:

5. ΔΕΙΤΕ: Αναγνωρίστε πέντε πράγματα που μπορείτε να δείτε γύρω σας. Οι επιλογές μπορούν να κυμαίνονται από ένα στυλό ή ένα βιβλίο στο γραφείο σας έως ένα πουλί ή ένα δέντρο ενώ βρίσκετε έξω.

4. ΑΓΓΙΞΤΕ: Αναγνωρίστε τέσσερα πράγματα που μπορείτε να αγγίξετε γύρω σας. Μπορείτε να ξεκινήσετε με τα μαλλιά, τα χέρια, τους αγκώνες και άλλα μέρη του σώματός σας, εάν έχετε λίγο χρόνο. Βοηθά επίσης το έδαφος κάτω από τα πόδια σας, είτε είναι το δάπεδο του υπνοδωματίου σας είτε το γραφείο στην εργασία.

3. ΑΚΟΥΣΤΕ: Αναγνωρίστε τρία πράγματα που μπορείτε να ακούσετε γύρω σας. Αντί να ακούτε τις δικές σας σκέψεις ή τους ήχους από το σώμα σας, όπως το στομάχι σας που βρυχάται, εστιάστε σε εξωτερικούς θορύβους. Για παράδειγμα, κάποιον που οδηγεί ένα αυτοκίνητο κοντά, ένα ρολόι ή ένα πουλί που κελαηδά.

2. ΜΥΡΙΣΤΕ: Αναγνωρίστε δύο πράγματα γύρω σας που μπορείτε να μυρίσετε.  Τόσο ο εξωτερικός, όσο και ο εσωτερικός χώρος έχει πολλές επιλογές για μυρωδιές, όπως το σαπούνι, ο καφές ή ένα παλιό βιβλίο.

1. ΓΕΥΤΕΙΤΕ: Αναγνωρίστε ένα πράγμα γύρω σας που μπορείτε να δοκιμάσετε. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι φαγητό, καθώς μπορεί να αποτελέσει επιλογή σας η οδοντόκρεμα ή το νήμα μέντας που χρησιμοποιείτε. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε κάποιο στικ κανέλας ή κάποιο ρόφημα, όπως το τσάι.

Ολοκληρώστε την άσκηση αυτή με μεγάλη και βαθιά ανάσα.

Με αυτά τα βήματα, θα μπορείτε να αξιοποιήσετε στο έπακρο τη στιγμή. Η εστίαση στις αισθήσεις σας θα σας βοηθήσει να είστε πιο προσεκτικοί, κάτι που στη συνέχεια θα σας βοηθήσει να ολοκληρώσετε τις εργασίες σας με μεγαλύτερη ηρεμία. Μπορείτε να κάνετε αυτή την άσκηση παράλληλα με τα παιδιά και να επωφεληθείτε όλοι από αυτήν.

Χριστίνα Παπαλέξη,

Ψυχολόγος, MSc Εφαρμοσμένη Παιδοψυχολογία

Πηγές:

http://www.centerschoolpsych.psych.uoa.gr/images/pdf/mazi-sto-spiti-drastiriotites-gia-goneis-enilikes-pou-frontizoun-paidia.pdf

https://www.mondaycampaigns.org/destress-monday/unwind-monday-5-4-3-2-1-coping-technique

Αφήστε μια απάντηση