Ποιες άλλες δυσκολίες μπορεί να εμφανιστούν σε ενα παιδί με ελλείμματα στην ισορροπια και το συντονισμό

    Μιλώντας για ισορροπία και κινητικό συντονισμό, αναφερόμαστε σε δεξιότητες αδρής κινητικότητας. Αδρή κίνηση είναι η ικανότητα του παιδιού να εκτελεί δραστηριότητες που απαιτούν την ενεργοποίηση μεγάλων μυών ή μυϊκών ομάδων. Η αδρή κινητικότητα αποτελεί τη βάση για την οργάνωση και την εκτέλεση των πιο
λεπτών κινήσεων που είναι απαραίτητες για τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής του ανθρώπου.

    Ένα παιδί ξεκινά να αναπτύσει τις παραπάνω δεξιότητες από την ηλικία των 2 μηνών, όπου ένα βρέφος μπορεί να ρολλάρει δεξιά και αριστερά, να στηρίζει το κεφαλάκι του, καθώς και να αρχίζει να στηρίζει το βάρος του στα χέρια ανασηκώνοντας τον κορμό του. Μέχρι την ηλικία των 6 ετών το παιδί έχει κατακτήσει τις βασικές δεξιότητες της αδρής κινητικότητας και έτσι μπορεί και εκτελεί πιο στοχοκατευθυνόμενες και περίπλοκες κινήσεις, όπως είναι να πηδάει πάνω από εμπόδια, να σκαρφαλώνει, να παίζει μπάσκετ, ποδόσφαιρο κλπ.

    Πολλές φορές, συναντάμε γονείς οι οποίοι αγνοούν τις δυσκολίες που φέρουν τα παιδιά τους στην αδρή κινητικότητα και δε δίνουν την απαραιτητη σημασία. Θα ήταν όμως σημαντικό να γνωρίζουν που βοηθούν οι δεξιότητες αυτές στην καθημερινή τους ζωή και τι άλλα προβλήματα μπορεί να προκληθούν αν τα παιδιά υπολείπονται σε αυτές. Παρακάτω αναφέρονται μερικά από τα προβλήματα αυτά:

  • Ελλείμματα στον κινητικό σχεδιασμό: δυσκολεύονται να οργανώσουν μία κίνηση σε κάποια δραστηριότητα.
  • Χαμηλή αντοχή σε δραστηριότητες σωματικής άσκησης άρα και δυσκολίες σε αθλήματα ή δυσκολία να κουβαλήσει την τσάντα του στο σχολείο
  • Λανθασμένη στάση σώματος στην καρέκλα (δυσκολίες στη γραφή, στη ζωγραφική, στο κόψιμο, στην προσοχή στον πίνακα στην τάξη)
  • Δυσκολίες σε αλλες δραστηριότητες καθημερινής ζωής, όπως τουαλέτα, μπάνιο, σίτιση, ένδυση / απόδυση (για παράδειγμά αν δυσκολεύονται να στηριχθούν στο ένα ποδι, δε θα μπορούν να βάλουν το παντελόνι τους)
  • Καθυστέρηση στην επιλογή προτιμώμενου χεριού (πλευρίωση)
  • Δυσκολίες στο χωρικό προσανατολισμό
  • Χαμηλή ενημερότητα σώματος ( πού βρίσκονται τα μέλη του σώματός μας και τι κάνουν, που βρίσκεται το σώμα μας στο χώρο). Σκεφτείτε πως κινήστε σε ένα χώρο που δεν έχει φως, πως κουμπώνετε τα κουμπιά στο πουκάμισο ή στο παντελόνι χωρίς να βλέπετε.

    Έτσι λοιπόν, σε περίπτωση που παρατηρήσετε ότι το παιδί σας είναι πιο πίσω κινητικά σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του, ή δυσκολεύεται να παίξει στην παιδική χαρά, ή να ολοκληρώσει κάποιες δραστηριότητες καθημερινής ζωής στο σπίτι, θα ήταν καλύτερο να επικοινωνήσετε με κάποιον ειδικό ώστε να σας κατευθύνει κατάλληλα. Με αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθούν άλλα προβλήματα και η πρόοδός του θα είναι πιο σύντομη.

Χατζηστυλιανού Βασιλική – Εργοθεραπεύτρια

Αφήστε μια απάντηση